روابط عمومی
/ دسته ها: آموزش

هوشمند سازی تقاطعات شهری

آموزش

 

 

 

 

 

 

 

هوشمند سازی تقاطعات شهری

در سالهای اخیر طرح هوشمند سازی تقاطعات در بسیاری از کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک در دنیا اجرا گردیده است،هدف از انجام این پروژه و پروژه های مشابه:

کاهش تاخیر،کاهش زمان سفر و جلوگیری از ایجاد صف های طولانی در تقاطعات میباشد.

اجزای سیستم کنترل ترافیک یک تقاطع بشرح ذیل میباشد:

چراغهای راهنمایی و رانندگی  ، شناسگر ، کنترلر ( دستگاه فرماندهی)

چراغ های راهنمایی معمولا در تمامی سیستم ها یکسان بوده فقط از لحاظ شکل ظاهری و پایه ها(کنسولی،دروازه‌ای و...) و نوع روشنایی(لامپ های التهابی،هالوژنی،LED، و...) متفاوت میباشند. عمده ترین تفاوت در سیستم های هوشمند تفاوت در شناسگر ها میباشد که وظیفه آن ارسال اطلاعات و پارامتر های جریان ترافیک از قبیل حجم و درصد اشغال و ... به کنترلر میباشد.

 انواع شناسگر ها که در صنعت حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرد عبارتند‌از

  • حلقوی‌القایی
  • مادون‌قرمز
  • پردازش‌تصویری

 

مزایای شناسگر حلقوی القایی

  • دقت قابل قبول این نوع شناسگرها
  • عملکرد در شرایط مختلف آب و هوایی
  • دقت بسیار بالا در شمارش حجم

    بررسی سیستمهای کنترل مرکزی چراغهای راهنمائی نشان میدهد در کشورمان استفاده از سیستم SCATS در بسیاری از شهرها جوابگو بوده بنابرین تمایل به این سیستم نسبت به سایر سیستم ها بسیار بالاست.

نتایج تحقیقات بعمل آمده در چهار شهر امریکا (اورنج کانتی،اوکلند،نیویورک و مینه آپولیس) نشان داد با استفاده از سامانه فوق 19 تا 42 درصد زمان تاخیر و 6الی 32 درصد زمان توقف کاهش یافته است.

 SCATS  یک سیستم مدیریت ترافیکی است که علاوه بر کنترل اتوماتیک چراغهای راهنمائی شبکه ای از تقاطعات ، تسهیلات زیادی را برای آنالیز ترافیکی ، برنامه ریزی ، ثبت گزارشات ، تشخیص خرابیها و تعمیر و نگهداری سیستم تامین می کند SCATS یک سیستم معتبر شناخته شده جهانی است و از طرف سازمان    RTA    که یک ارگان دولتی استرالیا می باشد پشتیبانی می گردد.

 در حال حاضر بیش از 90 کلان شهر دنیا با بیش از 22000 تقاطع به این سیستم مجهز می باشند . طرح فاز بندی و زمانبندی یک تقاطع در ساعات مختلف با توجه به حجم ترافیک متفاوت است.

در ساعات شلوغ شاید طول سیکل و تعداد فازهای بیشتر مطلوب باشد در صورتیکه در ساعات خلوت ممکن است برعکس باشد و یا حتی تقاطع نیاز به زمانبندی نداشته باشد و چشمک زن بودن چراغها کفایت کند. همچنین ایجاد هماهنگی بین تقاطعهای موجود در یک سیستم مرکزی موجب بروز موج سبز و کاهش میزان کل تاخیرهای وسایل نقلیه می گردد. استفاده از این روش دارای مزایای دیگری مانند ارسال اطلاعات ترافیک و خرابیهای هر تقاطع به مرکز و مشاهده وضعیت ترافیکی سطح شهر روی صفحه نمایشگر دیواری و ... نیز می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از مزایای استفاده از این سیستم می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • کاهش تاخیر و توقف اعمالی بر خودروها در تقاطعات درون شهری
  • کنترل اتوماتیک و بهینه سازی عملکرد چراغهای راهنمائی بر مبنای تغییرات لحظه ای در تقاضا و ظرفیت تردد خودروها
  • کاهش زمان سفر ، آلودگی هوا ، صوتی ، روانی و مصرف سوخت
  • ارائه سطوح دسترسی مختلف به کاربران سیستم
  • در صورت احداث مرکز کنترل ترافیک  جمع آوری کلیه اطلاعات و آمار ترافیکی در بازه های زمانی مشخص و ارائه بصورت فایلهای متنی و گرافیکی و همچنین قابلیت نصب روی  PC و تحت  WINDOWS و ارتباط با دیگر محیطهای نرم افزاری و سخت افزاری  ITS
  • امکان ایجاد مدیریت بر عملکرد شبکه معابر
  • افزایش سطح ایمنی شبکه معابر
  • بهبود وضعیت تعمیر و نگهداری سامانه کنترل چراغ های راهنمایی

 

 

 

 

مطلب قبلی برگزاری جلسه هماهنگی پایانه شمال مرند
مطلب بعدی برگزاری جلسه توجیهی معتمدین خطوط حمل ونقل عمومی شهر مرند
Print
183

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
دی ان ان